Fites

Gener

• Queda inaugurada la 2a edició del BMP Accelerator Program

Junt amb La Salle-URL, en aquesta segona edició vam seleccionar sis empreses emergents per dotar-les dels recursos necessaris per portar a terme els seus projectes innovadors. Aquestes startups es van posar en contacte amb empreses consolidades per iniciar col·laboracions.

• Vam iniciar la 3a edició del Programa d’Acceleració eDelivery

Vam clausurar la 2a edició del Programa, que té per objectiu fomentar la creació de projectes innovadors. Les 8 startups que hi van participar van poder-se posar en contacte amb empreses consolidades per donar-los a conèixer les seves novetats digitals.

Febrer

• Tech Spirit Barcelona

Després de la cancel·lació del 4YFN i el MWC, les jornades Tech Spirit van aglutinar trobades de networking entre els emprenedors i els fons d’inversió internacionals. Amb aquesta iniciativa es pretenia omplir un buit en una de les setmanes més importants de l’any per a l’ecosistema digital i tecnològic local, espanyol i internacional.

• Reunió del Comitè Organitzador del SIL

Amb l’objectiu de seguir evolucionant i d’avançar-se a les tendències i novetats del sector, es va celebrar una reunió de les comissions de Transport, Infraestructures i Intralogística del Comitè Organitzador. Durant la trobada es va valorar l’edició anterior i es van plantejar els principals temes que actualment preocupen el sector.

• Viatge institucional a la Zona Franca de Tànger

Vam enviar una delegació a Tànger (Marroc) per mantenir-hi una intensa agenda de reunions amb destacades entitats i motors econòmics locals. En només dos dies es van obrir camins per impulsar la cooperació entre les pimes espanyoles i les marroquines en els àmbits de l’automoció, la logística i el transport. Fou el primer pas per crear una plataforma de zones franques del Mediterrani.

• Blanca Sorigué rep el Premi Equipara dels Premis Empresa de l’Any 2019

Blanca Sorigué, la nostra directora general, fou distingida amb el Premi Equipara en el marc dels Premis Empresa de l’Any 2019. Sorigué va rebre el premi per haver destacat en el món empresarial de Catalunya en diversos aspectes: per la seva aportació a la igualtat de gènere, a la paritat de drets i deures i a la conciliació entre la vida laboral i la vida familiar.

Març

• Primers respiradors de campanya industrialitzables, impresos amb tecnologia 3D, en suport de les UCI i els hospitals

Atesa la ràpida expansió de la COVID-19 i a l’escassetat de material mèdic, la nostra aliança amb Leitat va aconseguir desenvolupar el primer respirador de campanya industrialitzable. Es va dissenyar per fabricar-lo amb tecnologia 3D, simplificant al màxim els seus components amb l’objectiu de desenvolupar un dispositiu mèdic robust però fàcil de produir i d’acoblar.

• El Consorci patrocina l’òpera El monstre al laberint al Liceu Aprèn

El Gran Teatre del Liceu va presentar una òpera creada col·lectivament per més de 800 alumnes de 20 instituts catalans. Aquests estudiants han impulsat la producció d’El monstre al laberint, que promou la passió per les arts entre els estudiants de secundària. Una activitat que va comptar amb el patrocini del Consorci en suport de l’Educació de Qualitat (ODS 4) i pel missatge solidari de l’obra respecte al problema dels refugiats.

• El Consorci participa en l’esmorzar col·loqui de la Tribuna Barcelona

Durant la trobada, Pere Navarro va anunciar el seu pla estratègic i els projectes previstos per al futur: l’ampliació de la 3D Incubator i la inauguració del DFactory 4.0. Fruit de les diverses conversacions mantingudes, ens vam comprometre a col·laborar amb la ciutat en projectes de promoció de l’economia 4.0

• Primera reunió per constituir el Consell de la Dona

Durant el mes de març, més de 100 dones de la Zona Franca van acudir a una convocatòria conjunta per donar suport a una declaració d’intencions amb vista a promoure una entitat consultiva a l’àrea dedicada als temes de gènere. Així es va iniciar la constitució del Consell de la Dona de la Zona Franca, una iniciativa pionera en l’àmbit industrial espanyol.

Abril

• Es comença a desenvolupar el projecte BNEW

Atesos els canvis estructurals provocats per la pandèmia, ens vam posar a treballar en un esdeveniment que donés resposta a les noves necessitats de les persones del territori. Per reactivar l’economia i el seu teixit empresarial, el projecte BNEW havia de reunir professionals dels principals sectors econòmics per crear sinergies i oportunitats de negoci i per accelerar la innovació.

Maig

• El Consorci presenta el BNEW

Vam presentar el nou esdeveniment disruptiu i innovador als mitjans de comunicació. Una aposta pel canvi de paradigma de les noves tecnologies per ajudar a reactivar l’economia. Amb el Barcelona New Economy Week, la Ciutat Comtal es converteix en la capital mundial de la nova economia.

Juny

• El Consorci se suma a la jornada “ODS a les associacions, ajuntaments i empreses”, organitzada per COCEMFE i l’AMB

Més de 60 persones van poder assistir telemàticament i participar en les diferents ponències sobre què són i com implementar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. COCEMFE va remarcar la discapacitat com un tema transversal en tots els articles dels ODS de l’Organització de les Nacions Unides. Per això, cal assolir tots els Objectius per garantir una millora de les condicions de vida de les persones amb discapacitat.

• Conveni amb l’AMB per construir una planta de producció, emmagatzematge i càrrega d’hidrogen

Es tracta d’un acord per impulsar l’hidrogen com a energia de la nova mobilitat. L’estació de subministrament d’hidrogen la construirà TMB. Ocuparà una parcel·la de 5.000 metres quadrats del polígon industrial i donarà servei a flotes de vehicles elèctrics de transport de viatgers i mercaderies a l’àrea de Barcelona. Avancem cap a una mobilitat amb zero emissions contaminants.

Juliol

• El Consorci publica la Memòria anual corporativa de 2019

El 2019 vam experimentar una transformació estratègica que s’havia de plasmar també en la memòria anual. Per això vam voler dissenyar una publicació que fos visualment atractiva i alhora convidés a conèixer el nou propòsit i les fites assolides. Una memòria disruptiva, que combinava una versió impresa i una de digital i, sobretot, que comunicava de manera transparent i per a totes les nostres audiències.

• Es tanquen els comptes de 2019

S’acaba l’exercici amb 14,1 milions de beneficis i uns ingressos nets de 55,5 milions d’euros. Uns resultats que, un any més, consoliden la tendència positiva. En definitiva, el patrimoni net va passar de 441, 8 milions d’euros el 2018 als 455,7 el 2019.

• Signatura del conveni de col·laboració amb 22@Network per impulsar el hub tecnològic

L’associació DFactory segueix sumant col·laboradors per crear un ecosistema d’innovació: 22@Network passa a formar part del grup d’entitats compromeses a fer de Barcelona el pol d’atracció de la indústria 4.0 al sud d’Europa. És el referent tecnològic de Barcelona, que representa més de 200 empreses i 45.000 treballadors.

• Conveni de col·laboració amb Barcelona Tech City per impulsar un nou ecosistema tecnològic a Barcelona

DFactory i Barcelona Tech City es van comprometre a realitzar projectes conjunts per promoure i fomentar la transferència tecnològica en l’àmbit local i internacional. Amb aquest acord, ambdues entitats volen accelerar l’ecosistema tecnològic de la regió mitjançant iniciatives com sessions de networking, conferències, workshops, fires i esdeveniments locals i internacionals.

Agost / Setembre

• El CZFB participa en el Fòrum Barcelona Capital del Círculo Ecuestre

Pere Navarro va participar en un dinar col·loqui organitzat pel Círculo Ecuestre. Durant el debat es van compartir diferents visions sobre les possibilitats de les noves tecnologies i el paper que han d’exercir en l’etapa post-COVID.

• Es constitueix el Consell de la Dona de la Zona Franca

La directora general del CZFB, Blanca Sorigué, va liderar la reunió constitutiva del Consell de la Dona de la Zona Franca, format per directives de vuit empreses de l’àrea de la Zona Franca, com el Consorci, l’AMB, CELLNEX, COCEMFE, Covestro, Mercabarna, Nissan i TMB, una presència empresarial amb vocació d’expandir-se a altres empreses de l’àrea. En aquesta segona trobada es va tractar sobre el protocol d’actuacions que promourà el Consell per aconseguir l’equiparació de gènere en l’àrea productiva.

Octubre

• Blanca Sorigué rep el premi Lingot de Plata de la Logística

Els membres del Jurat van escollir Blanca Sorigué com a guanyadora del guardó. Aquest premi és un reconeixement a la trajectòria professional de Sorigué com a directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona des de 2018 i també del Saló Internacional de la Logística des dels seus inicis.

• El CZFB col·labora en el Fòrum “Emprendre en la discapacitat”, organitzat per la Fundació INCYDE

El Consorci junt amb la Fundació INCYDE i la Fundació ”la Caixa” van organitzar el Fòrum “Emprendre en la Discapacitat” per donar suport al col·lectiu de persones amb capacitat diversa en el marc laboral. El fòrum va haver de canviar les dates previstes inicialment degut a la irrupció de la pandèmia COVID-19 i finalment es va portar a terme als platós de RTVE a Sant Cugat, amb un gran èxit d’audiència.

• Celebració de la 1ª Edició del BNEW

Entre el 6 i el 9 d’octubre vam celebrar la 1a edició del Barcelona New Economy Week amb gairebé 11.000 assistents de més de 100 països. El 31 % dels participants van ser internacionals, amb presència de tots els continents.

• Signatura del protocol d’intencions per convertir la seu central de Correus en un pol de l’activitat econòmica

Junt amb l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa pública Correus, participem en la transformació dels edificis centrals de Correus de la plaça Antonio López i el carrer Àngel Baixeras de Barcelona. Una iniciativa que revitalitzarà l’activitat empresarial i social de Ciutat Vella. 150 companyies i empreses emergents es podran instal·lar en aquest espai, una àrea dedicada a la formació juvenil i a l’ocupació d’alt valor afegit que està habilitada perquè 2.000-2.500 persones l’utilitzin diàriament.

• Becas para la emprendeduría dentro de la discapacidad, de la Fundación INCYDE

Las becas de la Fundación Incyde de las Cámaras de Comercio de España se enmarcan en el Forum “Emprender en la Discapacidad”. Desde el Consorci acogimos la firma de los protocolos de colaboración con la Fundación, la Federación DINCAT y la Asociación ARAPDIS para impulsar una verdadera integración laboral.

• Estudi sobre els sectors econòmics emergents i la formació professional a la regió metropolitana de Barcelona

L’estudi analitza la transformació de les principals ocupacions de l’activitat logística. L’objectiu és poder proposar accions que garanteixin la qualitat i l’adequació de l’oferta de formació professional a l’àrea metropolitana de Barcelona.

• Acord de col·laboració amb la Fundació Ulls del Món per lluitar contra la ceguesa evitable

Patrocinem la Nit de la Fundació, destinada a recaptar diners per lluitar contra la ceguesa evitable. Les donacions econòmiques permetran operar de cataractes 90 persones a Moçambic. A més, gràcies a les aportacions, 9.000 infants de Mali podran tenir accés directe a una revisió de la vista.

• El Consorci aprova els pressupostos de 2021

La previsió de benefici se situa en els 8,6 milions d’euros per a l’exercici 2021. El Consorci disposarà de 26,9 milions d’euros en inversió i els beneficis es destinaran a la promoció econòmica. Aquests pressupostos tenen en compte la inauguració de la primera fase del hub tecnològic DFactory BCN. A principi d’any també s’habilitarà l’ampliació de la 3D Incubator per poder incubar 100 empreses fins al 2024.

• Participació en el MEDAWEEK 2020

Pere Navarro va estar present en la inauguració de la Cimera Mediterrània de la Innovació i Transformació Digital, una setmana organitzada per ASCAME, la Cambra de Comerç de Barcelona, la Unió pel Mediterrani, l’Institut Europeu del Mediterrani i el Consorci.

• Acord de col·laboració amb el programa Incorpora de la Fundació ”la Caixa”

Un conveni que servirà per afavorir i augmentar la incorporació de persones en risc d’exclusió al món laboral. Aquesta signatura té l’objectiu de promoure la responsabilitat social empresarial, objectiu que és possible d’assolir mitjançant el programa Incorpora de la Fundació ”la Caixa”, que facilita assessorament en el procés d’inserció d’aquestes persones.

Desembre

• Presentació del BWAW 2021

El Consorci presenta el Barcelona Woman Acceleration Week, un esdeveniment que aposta pel talent, la formació i el lideratge empresarial com a base per dinamitzar la igualtat de gènere. La primera edició es farà 100 % virtual i amb la col·laboració del Consell de la Dona de la Zona Franca.

A la imatge, un dels debats que van tenir lloc en aquest esdeveniment, que va tenir lloc del 3 al 5 de març de 2021.